Cucumis - Servicio gratuito de traducción en línea
. .



Traducción - Inglés-Sueco - If you judge a book by the cover Then you'd...

Estado actualTraducción
Este texto está disponible en los siguientes idiomas: InglésSueco

Esta petición de traducción es "sólo el significado"
Título
If you judge a book by the cover Then you'd...
Texto
Propuesto por typmikkan
Idioma de origen: Inglés

If you judge a book by the cover
Then you'd judge the look by the lover

Título
Om du dömer en bok...
Traducción
Sueco

Traducido por Piagabriella
Idioma de destino: Sueco

Om du dömer en bok efter omslaget
så skulle du döma utseendet efter älskaren
Última validación o corrección por rchk - 8 Enero 2008 15:02





Último mensaje

Autor
Mensaje

7 Enero 2008 19:04

Piagabriella
Cantidad de envíos: 641
Men det är bara vad jag tycker...

7 Enero 2008 19:26

pias
Cantidad de envíos: 8113
Hej,
bra att du "tycker" till
Jag vet inte riktigt hur jag menar, inte konstigt eller ologiskt utan kanske mer så att betydelsen av meningen inte känns glasklar för mig, hur som helst så verkar det ju som om folket röstar för, att den är rätt översatt...
Jag tycker att vi väntar och ser.

ok?

7 Enero 2008 19:32

Piagabriella
Cantidad de envíos: 641
Svennebus skickade mig ett annat förslag. Jag skriver in det här och hoppas att han inte misstycker!

Hejsan Piagabriella
skulle man kunna säja "då skulle du döma utseendet på älskaren" ?
/svennebus

Betydelsen blir (tycker jag) ungefär densamma som med donkyns variant och mer logiskt än det jag skrivit...

Börjar alltmer känna att jag inte skulle gjort den här om jag tänkt lite till. Skulle någon ha något emot om jag avvisar den här (dvs min egen variant)? (Frågan är väl ställd till dig, Pia!)

7 Enero 2008 19:32

pias
Cantidad de envíos: 8113
Men Pia...varför avvisa den?
Ta emot svennebus förslag, det låter rätt i mina öron, och om du känner detsamma, så korrigera din text...så lägger vi ut den för en ny omröstning.

Eller vänta och se vad denna omröstningen ger.

Ditt val

7 Enero 2008 19:37

Piagabriella
Cantidad de envíos: 641
Den låter bra... och min text är ologisk... Men ändå är det inte det jag läser ur den engelska texten. Men jag är medveten om att min engelska tyvärr inte är helt perfekt, så jag sannolikt har svennebus m.fl. rätt.
Problemet är nog att på ett sätt är jag övertygad och på ett annat inte. Får tänka en stund...

7 Enero 2008 19:40

pias
Cantidad de envíos: 8113
Ja...tänk en stund
och jag respekterar ditt val!

7 Enero 2008 19:44

Piagabriella
Cantidad de envíos: 641
Känns inte så bra att välja när man tycker det är för svårt! Det är då man antagligen ska lita på andra! Vad barnslig jag är, antagligen...

7 Enero 2008 19:47

pias
Cantidad de envíos: 8113
Nej...barnslig tycker inte jag att du är, snarare eftertänksam och ordentlig.

Vill du att jag avvisar den?

7 Enero 2008 19:56

pias
Cantidad de envíos: 8113
Jag har ett förslag, sov på saken...så låter vi den ligga ute för omröstning någon dag ...eller ett par. Då kan vi avläsa rösterna, och därefter kan du ta ett beslut.

7 Enero 2008 21:05

Piagabriella
Cantidad de envíos: 641
Ja, det kan vi ju göra. Och så kan man ju lägga ut en annan variant på omröstning ev. God natt:-)

7 Enero 2008 21:09

pias
Cantidad de envíos: 8113
God natt själv

8 Enero 2008 06:33

Myosotis
Cantidad de envíos: 6
Hej alle

Jeg tror, at i alle til en vis grad har ret ..
Problemet .. som jeg ser det, er, at personen, som har skrevet det engelske, ikke er helt klar i sin formulering, da det direkte oversat ikke giver megen mening. Skal det oversættes direkte er den første translation korrekt. Men da vi alle kender til det velkendte udtryk -ikke at dømme efter udseendet - så giver den engelske tekst ikke helt mening fordi, der i de første strofer udtrykkes, at der dømmes efter udseendet, og de sidste strofer dømmes der efter indholdet = Ingen mening !!
Jeg tror givetvis, at den engelske tekst er fejlskrevet, og at meningen er som de sidste mange forslag :0)

8 Enero 2008 09:19

pias
Cantidad de envíos: 8113
Myosotis,
jag håller med dig om att den engelska texten är svår att tyda...och den första översättningen som Piagabriella gjorde ÄR korrekt översatt, men den ger ingen mening, svår att förstå..

Tack för ditt inlägg

8 Enero 2008 09:31

pias
Cantidad de envíos: 8113
Hi english experts..
could you please help us here with the source text, and tell IF this is correct english?



CC: dramati IanMegill2 kafetzou

8 Enero 2008 09:51

dramati
Cantidad de envíos: 972
Yes, the English is fine. I think it is meant to be a poem. The logic is off: If you judge a book by the cover doesn't follow the logic of the second part: "Then you'd judge the look by the lover." is inconsistant. To follow the logic it would read, "Then you would judge the lover by the look." But it was suppose to be a poem, so if they want the words to work out, then cover and lover go together no matter what the logic.

8 Enero 2008 09:53

pias
Cantidad de envíos: 8113
Ah...Big thanks for your help dramati!

8 Enero 2008 09:59

pias
Cantidad de envíos: 8113
Pia...nu förstår jag
Vad tror du om att bara vända på orden:

"Om du dömer en bok efter omslaget
så skulle du döma älskaren efter utseendet"


8 Enero 2008 10:00

Myosotis
Cantidad de envíos: 6
Jeg er enig med Dramati, men hvis man sammenholder det med det faktum, at forfatteren til oversættelsen ber om "kun betydning" ser sagen lidt anderledes ud, da det netop ikke giver megen mening
Jeg vil stadigvæk holde fast i det logiske, som netop vil give en mening..

Nice day to all of you :0)

8 Enero 2008 10:02

Myosotis
Cantidad de envíos: 6
Pias .. Ja, det er præcis hvad mit bud ville være :0) (trods mit svenska ikke er jävla godt)

:0)

8 Enero 2008 16:48

Piagabriella
Cantidad de envíos: 641
Yes, I could agree with Pias variant, but probably we should comment it in some way since the english text has another meaning (despite its lack of logics). I think we should put my original translation in the comments and write a short explanation. Or just a short explanation that... well I have think about exactly what to write.

Thank you so much myosotis and dramati!
Leer más